Just wrong enough to make it feel right

För någon vecka sedan tänkte jag ”Nä nu jävlar ska jag börja göra squats!”. Sagt och gjort, jag kollade på YouTube-klipp och plöjde lite bloggar för att veta hur jag skulle göra. Sen tänkte jag ”Ska jag nu ändå göra detta kan jag lika gärna göra det ordentligt!”. Därför gjorde jag om den där Squatsutmaningen för att funka för mig. Jag startade på 30 (10×3) och la på ett set med tio reps varje dag, vila var tredje dag.

YouTube Preview Image

Nu någon vecka senare kör jag femton reps istället för tio, det blir lite jobbigare då. Tio stycken squats orkar man lite för lätt, men lägg på fem till så vill du helst dö.

Idag är det söndag och jag ska göra 200 squats. Egentligen skulle jag gjort 190 igår men kom hem från jobbet och såg ungefär dubbelt av trötthet så jag struntade högaktningsfullt i det. Jag gör detta för min skull och målet är 250 (sju dagar kvar) men jag vet att jag kommer fortsätta efter att målet är nått så att ha hoppat över någon dag här och där (bara fyra dagar än så länge) tycker jag är helt ok.

Resultat då? 
Jag tog aldrig någon bild före jag drog igång men efter bara en och en halv vecka tyckte både jag och Jonas att rumpan kändes fastare och benen såg kanske lite mer slimmade ut. Lite. Squats är ju en jävulsk fettförbrännare och man märker verkligen resultat snabbt. Både positivt och negativt dock. Jag efterlyser mina bröst. Vart tog de vägen? Jag har ju under de senaste två åren ätit upp mig till en riktigt schysst hylla meeeen den lyser nu med sin frånvaro. Jag antar att man inte kan få ha både en fast rumpa, välsvarvade ben och en rejäl hylla på samma gång. Så himla trist. Har säkert gått ner en kupa redan. MEN JÄVLAR VILKEN RUMPA JAG BÖRJAR FÅ. Mina höftben syns lite mer, hade precis klivit ur duschen när jag märkte det och bara vrålade ”JONAS KOM HIT DU MÅSTE SE DETTA!!”, som om jag precis gjort ett arkeologiskt fynd eller något. Magen är starkare och de övre musklerna syns faktiskt lite mer. Ryggen känns också bättre.

När jag kommit upp i 250 tänker jag mig att jag tar upp Zumba och Body Combat igen och gör squats de dagar jag inte går på pass. Eller något. Jag tänker också att jag avslutar en joggingtur med kanske 100 squats eller något.

Sugna på en utmaning? Jag hittade en på TUMBLR (mitt paradis på jorden):
Gör 100 squats varje dag den kommande veckan!
10×10, 25×4 eller 20×5, välj vad som funkar för dig, 25×4 är nog tuffast!

Jag kör till denna spellistan, Let’s squat out, kvinnoförnedrande musik funkar för mig av någon sjuk anledning.

blogstats trackingpixel

2 reaktion på “Just wrong enough to make it feel right

  1. Du får sluta träna tills du kan ta en bra före-bild, så du kan bli en förebild fast mer för att farma likes. Men ändå!
    Sen kan man bara köra med fusk-bh, npnp!

    #yoloswagofdoom

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>